10 ianuarie 2019

Educația celulară (2)


Capitolul 1

Mitul caracterului naţional al educaţiei – educația de masă
           
            Nu ştiu ca, în decursul ultimelor două secole, vreo reformă în domeniul învăţămîntului să fi pus sub semnul întrebării caracterul naţional al educaţiei. S-a reformat tot ceea ce putea fi reformat, au izbucnit şi s-au stins revoluţii în întregul pantheon al mitologiei învăţării, toate straturile şi păturile ierarhiei conceptuale au fost răscolite, reaşezate, deconstruite, rezidite. Nimic nu a scăpat iureşului reformator care a cuprins şcolile ultimelor două veacuri, dar nimeni nu pare a contesta (şi cum să conteste de vreme ce nici nu se ia măcar în discuţie!) caracterul de sistem naţional al educaţiei.
            Dar mai întîi, o necesară definire a termenilor cu care operăm. În cele ce urmează, înţeleg a defini educaţia ca una dintre primele instituţii omeneşti care a beneficiat de un program fundamentat pe o serie de finalităţi generale şi pe seturi de obiective specifice, avînd ca grup ţintă generaţia înlocuitoare. Acţiunile menite să transmită şi să re-producă, în şi prin noua generaţie, tezaurul de cunoştinţe, deprinderi, aptitudini şi atitudini dobîndite de generaţiile anterioare s-au coagulat şi materializat, încă de timpuriu, în concentrate de cunoaştere – de la pereţi de peşteri la stele, tăbliţe şi papirusuri pînă la cărţi adunate în biblioteci, iar grija omului de a transmite mai departe ceea ce ştie s-a constituit poate în prima profesiune a istoriei, aceea de educator. Prin urmare, deşi extrem de veche, preocuparea de a transmite cunoaştere nu ambiţionează a deveni sistem-instituţie decît odată cu apariţia mitului naţional şi a tot ceea ce presupune acesta. Secolul al XIX-lea este cel care oferă omenirii instrumentele ideologice necesare transformării educaţiei dintr-o afacere individuală într-una naţională. Dacă tot cetăţeanul este îndrituit să fie educat, atunci el va fi şi obligat! Dezvoltarea personalităţii umane nu mai ţine de alegerea fiecăruia, ci devine raţiune de stat. Nimic mai logic, deci, decît standardizarea, uniformizarea, normarea. Caracterul naţional al educaţiei vine cu un alai de consecinţe care nu vor fi puse niciodată în discuţie: cei care decid ce, cum, cît, cînd se învaţă sînt reprezentanţii instituţionali ai beneficiarilor educaţiei. Familia, fie ea şi „celula de bază a societății”, într-o formulare celebră datorată unui gînditor al veacului al XIX-lea, nu are prea multe opțiuni atunci cînd vine vorba despre educarea progeniturii. „De stat” sau „particular”, învățămîntul este, totuși, unul de tip național. Prea puține concesii au fost făcute diversității (confesionale, în primul rînd, mult mai rar metodologice), iar atunci cînd vorbim despre alternative educaționale, ele trebuie „să se încadreze” într-un sistem național, să corespundă unor „standarde” fixate de stat. Cu alte cuvinte, fie că e de stat sau particular, învățămîntul este sau ar trebui să fie „de masă”.
            Este sistemul educațional de stat / național singurul apt să răspundă setului de nevoi și așteptări pe care societatea contemporană și-l formulează afișînd o superbă nepăsare față de standarde și cadre?! Iată o întrebare la care încearcă să răspundă eseul de față în partea a doua, dedicată unui model educațional pe care, dintr-o nevoie de concizie, convenim a-l denumi „celular”.

Niciun comentariu: