Capitolul 2
Mitul evaluării
ierarhizatoare – nota!
Mitul subsecvent al
procentelor
„Ne puneți notă?!” „Ne
treceți notele în catalog?!” „Ce pot să fac să-mi măresc media?!” „Domn’
profesor, îmi mai trebuie doi de 10, pot să fac un referat / să aduc
portofoliul” – cu varianta absolut superbă „ne ascultați la portofolii?!”
Nu cred să existe cadru didactic
care să nu audă zilnic asemenea întrebări! Nota este, de departe, cea mai
autoritară expresie a evaluării. Luat repede, un profesor nici nu va ști să
enunțe o alta! Din expresie numerică a evaluării (alături de multe altele pe
care le înșiră conștiincios orice tratat de pedagogie), nota a devenit obsesie,
instrument de tortură, bucățica de zahăr oferită parcimonios copilului dresat
care a răspuns frumos, sau, dimpotrivă, biciul cu care elevul neascultător,
care „nu și-a învățat” (acest pronume posesiv în dativ merită, el singur, o
analiză aparte!) lecția. Nota este, de cele mai multe ori, singura „armă” (un
termen ce-și are obîrșia în originile militare ale sistemului educației de tip
național!) la îndemîna profesorului aflat în penurie de argumente
motivaționale.
Departe de a fi un instrument numai
al educatorului, nota este, din păcate, obiectul obsesiei părinților. Nici nu
ar putea fi altfel din moment ce, la final de an școlar, temutele liste
ierarhizatoare pot produce (și produc, efectiv) tragedii familiale care
marchează destine, distorsionează valori, uneori curmă chiar vieți! Am auzit
părinți spunînd: „Nu mai avem pentru ce munci!” – atunci cînd copilul lor a
reușit să obțină prima lui medie de 9 la o disciplină oarecare! „Elev de nota 10”
este o emblemă pe care o hipervalorizează mediile de informare, părinții
care-și vor rezolvate propriile frustrări prin performanțele odraslelor dar și,
ceea ce e mai trist, înseși instituțiile școlare care-și văd astfel confirmată
vocația elitistă!
Cine poate spune, cu mîna pe inimă,
că, între un elev de 10 și unul de 9,97, există o diferență reală?! Dar între
unul de 9,93 și un altul de 9,83? Zece sutimi! Un abis de diferențe căruia nu-i
corespunde, în fapt, nimic! Ce să mai spunem despre diferențele de un punct
întreg, de două, de trei? Ele pot genera catastrofe existențiale în
psiho-cronologia atomizată, dar la nivelul unei existențe umane complexe sunt
tot atît de relevante precum cele dintre o ceapă și un cartof!
Cu toate acestea, ierarhiile consfințite
de note continuă să opereze la nivelul societății fie și în dauna realei
competiții pe care se presupune că ar trebui s-o slujească. Media obținută la
un examen este factorul direct care generează corupție în sistemul de
învățămînt. De la profesorul supraveghetor în sala de examen și pînă la cel
care corectează o teză, trecînd prin membrii comisiilor de evaluare, examinare,
admitere, fără a uita nici personalul didactic auxiliar, orice ființă care-și
leagă, într-un fel sau altul existența de „școală” este susceptibilă a intra în
colimatorul corupătorului ahtiat după o notă cît mai mare! „Bacalaureatul cu
10!” – iată un țel pentru care nu puțini au încercat și, zic unii, au și reușit
să-și promoveze ambițiile.
Un 10 obținut prin fraudă este egal
cu un 10 cinstit. Trist, revoltător? Desigur, dar… inevitabil în contextul în
care o societate întreagă pare a face din notă țelul suprem al educației!
Subsecvent mitului evaluării
ierarhizatoare este mitul procentelor.
Nici un raport, nici un plan de dezvoltare instituțională, nici un „plan
managerial”, la orice nivel va fi fiind el, nu scapă de teroarea procentelor
care, evident, trebuie să crească! Cum acestea se încăpățînează să fie numai
100, curba exponențială a creșterii lor sfidează definițiile și atinge
neatinsul!
Cifre seci, ele nu dau seama de
cauzalități decît dacă sînt puse în relație cu alte cifre, din ce în ce mai
multe, dar, cum comunicarea între bazele de date oficiale este sublimă dar
lipsește cu desăvîrșire, procentele, cifrele rămîn forme fără fond. Poveștile
din spatele lor rămîn, de cele mai multe ori, necunoscute. Astfel, deciziile la
care ar putea conduce nu există nici ele! Prin urmare, nici o entitate politică
ori administrativă nu-și poate construi o strategie coerentă în domeniul educației
dacă dorește să se sprijine (doar) pe cifre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu