07 mai 2016

Despre sondaj(e)

Cîțiva cititori mi-au transmis - direct sau pe ocolite - nemulțumirea lor față de faptul că acest sondaj (ca și precedentul, din pre-campanie) ar „manipula”. Iată de ce fac unele precizări de ordin semantic (sensul cuvintelor, pentru cei mai puțin obișnuiți cu terminologia lingvistică) și sociologic.

1) Ceea ce citiți în acest moment este un text publicat pe un blog personal. El nu reprezintă nici o instituție, fie ea de stat sau privată. Singurul răspunzător pentru cele afirmate aici este... subsemnatul.

2) Exprimarea unei opinii nu înseamnă manipulare. Manipularea presupune influențarea opiniei sau a acțiunii unui individ fără ca el să fie conștient de această influențare. Or, din moment ce aici se exprimă explicit idei și opinii, se relatează fapte, nu poate fi vorba despre manipulare. 

3) Un sondaj de opinie nu poate manipula, el poate, cel mult, influența opinia de vot a cuiva în contextul în care cel care-l citește își vede candidatul preferat poziționat prea jos în clasament și atunci se decidă să-i facă publicitate. Această posibilă influențare este „pe față”, deci nu se numește manipulare! Este, de fapt, scopul oricărui sondaj de opinie: acela de a informa societatea asupra unei stări de fapt, la un moment dat. Ce face fiecare cititor cu informația depinde strict de o serie de factori subiectivi: educație, mediu, cultură, caracter, temperament etc.

4) Metodologic, sondajul alăturat se deosebește de sondajele efectuate de instituții și firme specializate. În primul rînd, eșantionul de „intervievați” nu este ales de autorul sondajului ci este unul dinamic, auto-propus: fiecare cititor al blogului votează în sondaj numai dacă vrea! În al doilea rînd, ca o consecință logică, componența socio-profesională, demografică și culturală a grupului chestionat este determinată de cea a cititorilor acestui blog. Nu intru în detalii tehnice, dar, în cazul unui sondaj „profesionist”, se stabilește un „pas”, un soi de algoritm conform căruia se aleg cei care vor fi chestionați. În cazul sondajului de pe această pagină, nu se poate stabili un profil al respondentului.

5) „Valabilitatea” sondajului de față este dată de numărul votanților. Cu cît acesta este mai mare, cu atît este mai reprezentativ clasamentul. Aici, o precizare importantă: sondajele realizate la nivel național anunță un eșantion de 1000 - 1200 de respondenți. La nivelul fiecărui județ asta ar însemna între 25 și 30 de persoane chestionate! Acum aruncați un ochi în dreapta acestui text, cîți cititori ai blogului au votat în sondajul propus de mine?! La ora la care scriu acest text au votat deja 217 persoane! Chiar dacă cîrcotașii vor spune că unii au votat de mai multe ori, le răspund: nu se poate vota decît o singură dată de la unul și același computer, și utilizînd unul și același navigator internet (browser). Deci chiar dacă am reduce la un sfert numărul respondenților, tot ne-am situa lejer deasupra mediei naționale din sondajele „oficiale”.

Așadar, stimați cititori, votați sincer, cinstit, cu optimism. Mințind, ne furăm singuri căciula!

Al dumneavoastră neobosit optimist,

Un comentariu:

lord Vladyk spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.