Acest text,
în pofida titlului, nu-și propune să epuizeze generoasa problematică a
educației naționale. Pentru moment, două întrebări care animă suflarea
românească preocupată de învățămînt:
1) Ce facem cu „parcurgerea
integrală a materiei”?
2) Ce se fac elevii din clasele
terminale care au de susținut examene?
1) Răspunsul ar trebui să fie simplu,
mai ales pentru cadrele didactice care, cel puțin teoretic, știu de mai bine de
două decenii că programele de studiu pun accentul pe crearea de competențe
și nu pe cantitatea de cunoștințe, de informații. Prin urmare, dacă toți cei
interesați, părinți, profesori, ar judeca la rece și sănătos, întrebarea nici
nu ar mai trebui pusă. Reordonarea, regîndirea strategiilor didactice și
recalibrarea lor în funcție de noua ecuație spațiu-timp ar trebui să-i preocupe
pe decidenții de la toate nivelurile.
Consecințe / acțiuni de
întreprins
a. Urgenta alfabetizare „pe bune” a
educatorilor (prefer acest termen celui de „cadre didactice”) în domeniul IT. Există,
încă, profesori care se feresc de computer, care nu au sau, dacă au, folosesc
rar o adresă electronică. Cursurile de perfecționare în domeniu s-au soldat, pentru
mulți dintre ei, doar cu diplome și certificate. Cum să le ceri, peste noapte,
să facă lecții online cînd ei nu au acasă un computer și evită „programatic”
rețelele de socializare?!
b. Comunicarea eficientă, atît pe
verticală (minister, inspectorate, școli, profesori) cît și pe orizontală
(între profesori, elevi, părinți, instituții) pentru a elimina înțelegerea
defectuoasă, parțială, uneori catastrofală a noțiunilor cheie cu care operăm în
educație. Mai pe șleau, formarea profesională continuă a educatorilor trebuie
să se transforme din vorbă în faptă!
c. Reeșalonarea conținuturilor
„neparcurse” (groaznică această pasiune a multora pentru încremenirea în
clișee!) pe parcursul anului școlar viitor și RENUNȚAREA LA IDEEA RELUĂRII
CURSURILOR ÎNAINTE DE LUNA SEPTEMBRIE SAU CHIAR OCTOMBRIE! Prin ordin de
ministru se poate încheia anul școlar și acum! Cu sau fără „medii încheiate”!
Cu condiția să renunțăm a număra frunzele dacă vrem să salvăm pădurea!
2) Simplu: se amînă aceste examene
pentru luna august sau septembrie. Nici liceele nici facultățile nu au intenția
de a rămîne fără elevi / studenți.
În concluzie, spaimele produse de
vehicularea insistentă a acestor întrebări s-ar risipi dacă responsabilii
educației naționale ar avea curajul asumării răspunderii. Iar acesta nu poate
veni în lipsa competenței profesionale care, la rîndul ei, trebuie să fie
condiția sine qua non a instalării într-o funcție de coordonare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu