26 aprilie 2020

Educația în vremea pandemiei


Acest text, în pofida titlului, nu-și propune să epuizeze generoasa problematică a educației naționale. Pentru moment, două întrebări care animă suflarea românească preocupată de învățămînt:
            1) Ce facem cu „parcurgerea integrală a materiei”?
            2) Ce se fac elevii din clasele terminale care au de susținut examene?

            1) Răspunsul ar trebui să fie simplu, mai ales pentru cadrele didactice care, cel puțin teoretic, știu de mai bine de două decenii că programele de studiu pun accentul pe crearea de competențe și nu pe cantitatea de cunoștințe, de informații. Prin urmare, dacă toți cei interesați, părinți, profesori, ar judeca la rece și sănătos, întrebarea nici nu ar mai trebui pusă. Reordonarea, regîndirea strategiilor didactice și recalibrarea lor în funcție de noua ecuație spațiu-timp ar trebui să-i preocupe pe decidenții de la toate nivelurile.
            Consecințe / acțiuni de întreprins
            a. Urgenta alfabetizare „pe bune” a educatorilor (prefer acest termen celui de „cadre didactice”) în domeniul IT. Există, încă, profesori care se feresc de computer, care nu au sau, dacă au, folosesc rar o adresă electronică. Cursurile de perfecționare în domeniu s-au soldat, pentru mulți dintre ei, doar cu diplome și certificate. Cum să le ceri, peste noapte, să facă lecții online cînd ei nu au acasă un computer și evită „programatic” rețelele de socializare?!
            b. Comunicarea eficientă, atît pe verticală (minister, inspectorate, școli, profesori) cît și pe orizontală (între profesori, elevi, părinți, instituții) pentru a elimina înțelegerea defectuoasă, parțială, uneori catastrofală a noțiunilor cheie cu care operăm în educație. Mai pe șleau, formarea profesională continuă a educatorilor trebuie să se transforme din vorbă în faptă!
            c. Reeșalonarea conținuturilor „neparcurse” (groaznică această pasiune a multora pentru încremenirea în clișee!) pe parcursul anului școlar viitor și RENUNȚAREA LA IDEEA RELUĂRII CURSURILOR ÎNAINTE DE LUNA SEPTEMBRIE SAU CHIAR OCTOMBRIE! Prin ordin de ministru se poate încheia anul școlar și acum! Cu sau fără „medii încheiate”! Cu condiția să renunțăm a număra frunzele dacă vrem să salvăm pădurea!
            2) Simplu: se amînă aceste examene pentru luna august sau septembrie. Nici liceele nici facultățile nu au intenția de a rămîne fără elevi / studenți.
            În concluzie, spaimele produse de vehicularea insistentă a acestor întrebări s-ar risipi dacă responsabilii educației naționale ar avea curajul asumării răspunderii. Iar acesta nu poate veni în lipsa competenței profesionale care, la rîndul ei, trebuie să fie condiția sine qua non a instalării într-o funcție de coordonare.

Niciun comentariu: